![network.hu](http://pctrs.network.hu/clubblogpicture/5/4/_/504746_292809777_big.jpg)
Tarlós István főpolgármester szerint ha nem születik megállapodás a budapesti közösségi közlekedés hosszú távú finanszírozásáról, elképzelhető, hogy a BKV csak a közigazgatási határokig biztosítja majd a szolgáltatását. Közölte azt is, hogy nem műszaki hiba, hanem kettős emberi mulasztás okozta az egyik CAF-villamos balesetét.
A főváros kormánypárti vezetője pénteken, Budapesten tartott sajtótájékoztatóján hangsúlyozta: ez nem zsarolás, de be kell látnia mindenkinek, hogy csak annyi szolgáltatás rendelhető meg, amennyire fedezet van.
„Kis szépséghiba”
Tarlós István közölte: a Miniszterelnökséget vezető Lázár János által csütörtökön bejelentett, a BKV finanszírozására szánt 24 milliárd forintból hétfőig egy 22 milliárd forintos első részlet érkezik meg. A főpolgármester ezt „kis szépséghibának” nevezte, de kiemelte, hogy bízik a hosszú távú megállapodásban.
Ehhez az államnak finanszíroznia kellene a BKV nem kötelezően vállalt feladataiból eredő, évente összesen mintegy 31 milliárd forintos kiadásait, amelyek az agglomerációs közlekedés biztosításából, valamint az állam által adott díjkedvezményekből erednek.
Tarlós István azt mondta, nem akarják becsapni „saját kormányukat”, ennek bebizonyítására pedig felajánlotta, hogy a budapesti közösségi közlekedés fenntartása jövőre kerüljön Lázár Jánoshoz abban az esetben, ha a BKV hosszú távú finanszírozásáról nem születik megállapodás az év végéig. A városvezető szerint így kiderülne, „ki hazudik”, vagyis a Miniszterelnökség vezetője változatlan finanszírozás mellett képes lenne-e üzemeltetni a budapesti közlekedést a szükséges fejlesztéseket is elvégezve.
Finanszírozási problémák
Értesülései szerint nem igaz Lázár János azon kijelentése, hogy a miniszterelnök a csütörtöki kormányülésen további tárgyalásokra kérte a nemzetgazdasági minisztert – tette hozzá. A főpolgármester szerint ilyen egyeztetések feleslegesek is lennének, hiszen a közlekedési társaság finanszírozási problémái 26 éve ismertek. Szerinte ugyanis az évenkénti összesen 31,4 milliárd forintos működési hiányból 11,7 milliárd forintot a törvényileg nem kötelező, tehát önként átvállalt agglomerációs közlekedés fenntartása hoz létre, míg további 19,7 milliárd forintot az állam által adott, de nem finanszírozott díjkedvezmények.
Kérdésekre válaszolva kijelentette: decemberben és a jövő év első hónapjaiban biztosított a BKV működése.
Tarlós István emellett a támogatási szerződések idei elkészítésére sürgette a Miniszterelnökséget a 3-as metró felújításáról és a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelméről szóló beruházások esetében. Szerinte ugyanis a főváros azok hiányában nem tudja majd kiírni a kivitelezésről szóló tendereket, ami komoly csúszást jelenthet ezeknél a beruházásoknál.
Kérdésekre válaszolva kijelentette: főpolgármesterként egyetlen megbízást sem adott a Századvégnek.
Emberi mulasztások
Tarlós István főpolgármester tájékoztatása szerint nem műszaki hiba, hanem kettős emberi mulasztás okozta az egyik CAF-villamos november 9-i balesetét.
A főpolgármester egy, a közlekedési hatóság közreműködésével készült szakértői vizsgálatra hivatkozva azt mondta: bebizonyosodott, hogy a CAF-villamosok fékrendszerének nincs konstrukciós hibája, a balesetet egy kikapcsolva felejtett berendezés okozta.
Hangsúlyozta, hogy a gyártó a hasonló esetek megelőzése érdekében egy olyan szoftverfrissítést hajt végre a járműveken, amely a jövőben jelzi a vezetőnek a szóban forgó berendezés működését.
További elemzés
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a baleset részleteiről azt írta: a próbafutást megelőzően töltötték a jármű akkumulátorait, azonban a töltés után a sínfék-áramkört védő kismegszakítót elmulasztották visszakapcsolni, továbbá a sínfék üzemképességét a próbafutás előtt és alatt sem ellenőrizték. Emiatt a villamos sínféke nem működött.
További elemzést igényel, hogy a járművezető kellő körültekintéssel, az időjárási viszonyoknak megfelelő módon közelítette-e meg a másik járművet, amivel a sínfék használata indokolatlan lett volna – tették hozzá az MTI-hez eljuttatott közleményben.
Ismét forgalomba állnak a CAF-villamosok
Az 1-es járat vonalán november 9-én este egy új típusú, hosszú CAF-tesztjárat hátulról szaladt bele egy megállók között álló, régebbi szerelvénybe.
A BKV ezt követően forgalombiztonsági okokból felfüggesztette a már átvett, a balesetet szenvedettnél rövidebb CAF Urbos 3-asok közlekedtetését.
Tarlós István közlése szerint ezen szerelvények – a spanyol gyártó fejlesztését követően – szombaton állhatnak ismét forgalomba.
Minden fontos csomópontban lesz segélyhívó oszlop
A fővárosi önkormányzat 2018-ig 186, a rendőrséggel közvetlen összeköttetésben álló segélyhívó oszlop telepítésével bízza meg a Budapesti Közlekedési Központot (BKK), amivel az összes meghatározó csomópontba működhet majd ilyen berendezés – közölte TarlósIstván.
A kormánypárti városvezető hangsúlyozta: szerdán a Deák Ferenc téren üzemelték be az első segélyhívó oszlopot, amelyet az év végéig további 21 követ, 28 másik helyszín kiválasztása pedig már megtörtént, az oszlopok telepítése ezeken a helyeken 2016 első felében várható.
Tarlós István közölte: az oszlopok vezeték nélküli internet (WiFi) szórására alkalmassá tehetők, így valamennyi oszlop elhelyezését követően lehetővé válik a Budapest teljes területét lefedő ingyenes WiFi-szolgáltatás elindítása.
Forrás: http://mno.hu/
Kapcsolódó hírek:
MÁR ÖT SZUPER VILLAMOS KÖZLEKEDIK BUDAPESTEN
Jövő héten szerződnek a 69 milliárdos metrókocsi-felújításra
Egyre bizonytalanabb a 3-as metró sorsa
Marad a lelkes gyerekhang a 4-es 6-oson