Szeretettel köszöntelek a Napi hírek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Napi hírek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Napi hírek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Napi hírek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Napi hírek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Napi hírek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Napi hírek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Napi hírek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A tervek szerint 10-15 százalékkal csökkenhet a megszerezhető felsőoktatási szakképesítések száma a 2016-os felvételi eljárástól kezdődően - mondta Maruzsa Zoltán felsőoktatási helyettes államtitkár az MTI-nek. Kormánydöntés májusban várható, az idei felvételizőket nem érintik a változások.
Közlése szerint az államtitkárság által kidolgozott kormányrendelet
tervezete szerint - amelyet várhatóan még a héten eljuttatnak az
intézményeknek, a rektori konferenciának és az egyeztetésben
szereplőknek - a jelenlegi közel 650 megszerezhető szakképesítés alap-
és mesterképzésben mintegy 10-15 százalékkal csökkenne. Ez megfelel az
előzetes terveknek - jelezte a helyettes államtitkár, hangsúlyozva: a
képzési szerkezet átalakítása nem az intézmények ellen történik, hanem
velük közösen. Felhívta a figyelmet arra is, hogy 2005 óta folyamatosan
nőtt a szakképesítések száma.
Leszögezte, hogy a képzési
szerkezet átalakítása nem szól finanszírozási kérdésekről és nem szól
arról sem, hogy kevesebb vagy több hallgató van-e, nem
létszám-szabályozási eszközként tekintenek rá. Abban biztosak, hogy
pontosan ugyanannyi hallgató lesz a régi és az új képzési szerkezetben -
mutatott rá az államtitkár. Maruzsa Zoltán a megszűnő szakképesítéseket
firtató kérdésre azt mondta: kommunikáció szak négyféle formában
létezik, felsőoktatási szakképzésként, alap- és mesterképzésként,
illetve szabad bölcsész szakon specializációként van kommunikáció és
médiatudomány. Emellett egyes művészeti képzések is tartalmazzák. Az
államtitkárság a párhuzamosságokra kívánta a figyelmet felhívni, és az
volt a kérdés a rektori konferencia szakbizottsága felé, valóban
szükséges-e minden szinten képezni ezeket a szakembereket.
Az a
kormányzati döntéstől függ, hogy milyen formában folyik majd ez a
képzés a jövőben, nagyjából a négyféle forma közül kettő várható. Az
biztos, hogy a kommunikáció és médiatudomány marad a képesítési
keretrendszerben, kérdés, hogy a kommunikációs ismeretek önmagukban
szakképesítésnek tekinthetők-e vagy sem.
Mint mondta, ugyanez igaz a
nemzetközi tudományokra is. Az államtitkárságnak az volt az
álláspontja, hogy a nemzetközi ismereteknek hangsúlyosan számos
területen meg kell jelenniük, de kérdéses: ez önálló alapszakként
értelmezhető-e vagy sem. A helyettes államtitkár hangsúlyozta,
hogy kompromisszumos megoldásra törekednek.
Maruzsa Zoltán
kitért arra is, hogy a pedagógusképzést nem érintik a változások, az
osztatlan képzésre kívánnak fókuszálni. Egy apró módosítás várható: a
csecsemő- és kisgyermekgondozás nem indul felsőoktatási szakképzésként,
hanem alapszakként fut majd tovább.
A kis létszámú, úgynevezett
"orchidea-szakoknál" azt vizsgálták, hogy több szinten jelenik-e meg
ugyanaz a tartalom. Ha az érvényesült, hogy széles bemenet van, és
kisebb létszámú mesterképzésként folytatódnak, akkor lényegében nem lesz
változás. Arra figyeltek a mesterképzéseknél, hogy hasonló néven akár
négy-öt mesterképzést is "összehoztak az intézmények". Példaként a
nyelvészet, nyelv-, irodalom- és kultúratudományt említette, ahol van
közel tucat szak, rengeteg párhuzamossággal. A tartalommal nincs gond,
de önálló szakképesítésként nem tudták értelmezni - jelezte. Arra
kívánták továbbá ösztönözni az intézményeket, hogy a munkaerőpiac által
is felismerhető szakképesítésekkel próbáljanak operálni.
A törlések mellett ugyanakkor új formák megjelenése is várható, példaként említette a pszichológia szakot, amelyet eddig osztott formában hirdettek meg, és a jövőben osztatlanná válik.
Szintén az osztatlan forma megjelenése várható az agrármérnöki képzésnél, ugyanakkor megmarad az alap és mesterképzési forma is.
A
mérnök- és informatikai képzésekben változások nem várhatók, mondta, és
hozzátette, hogy a képző intézmények kifejezetten örvendetesnek
tartották az osztott szerkezetet. A hallgatók kisebbik hányada
kapcsolódik be a mesterképzésbe, sőt inkább az a probléma, hogy túl
alacsony a bemeneti arány - jegyezte meg Maruzsa Zoltán, aki szerint
nagyon jó fizetéssel lépnek ki a fiatalok a munkaerőpiacra az alapképzés
után.
Várható mintegy húsz átnevezés is, adott esetben a
párhuzamosság megszüntetésére. Példaként hozta, hogy a logisztika
helyett ellátásilánc-menedzsment névvel találkozhatnak majd a diákok.
Az új szakokat felmenő rendszerben vezetik be 2016-tól - mondta a helyettes államtitkár.
A rendelettervezetről április 21-én tárgyal a Felsőoktatási
Kerekasztal, és májusban kerülhet a kormány elé. A változtatások az idén
felvételizőket még nem érintik, az a 2016-os felvételi eljárásban
hatályosulhat - hangsúlyozta Maruzsa Zoltán.
Forrás: http://www.vg.hu/
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Nagy változás jöhet: két szakmát adna ingyen az állam