Szeretettel köszöntelek a Napi hírek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Napi hírek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Napi hírek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Napi hírek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Napi hírek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Napi hírek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Napi hírek közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Napi hírek vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Három évvel ezelőtt, 2012. február 3-án reggel 6 órakor állt le 66 év működés után a Malév. A nemzeti légitársaság utolsó járata, az MA745-ös Helsinkiből háromnegyed tízkor landolt Budapesten. A cég felszámolása azóta sem fejeződött be, új légitársaság pedig nem indult helyette, bár erre voltak próbálkozások.
A
leállás közvetlen előzménye az volt, hogy 2012. január 9-én az Európai
Bizottság a Malév számára nyújtott állami támogatás visszafizettetésére
szólította fel Magyarországot. Az Európai Unió brüsszeli végrehajtó
testülete megállapította, hogy a nemzeti légitársaság számára 2007 és
2010 között a privatizációval és a visszaállamosítással összefüggésben
nyújtott finanszírozás jogellenes állami támogatásnak minősül, mivel a
Malév nem volt képes ilyen finanszírozáshoz jutni a piacról a magyar
hatóságok által nyújtott feltételek mellett.
A kormány többször
jelezte: elkötelezett a nemzeti légitársaság mellett, majd miután a
légicég finanszírozása ellehetetlenült, a kormány a légitársaságot
stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek minősítette. A
csődtörvény szerint a kormányrendelet kihirdetésétől kezdve a hitelezők
csődeljárást nem kezdeményezhettek a Malév ellen.
Február 2-án,
egy nappal a leállás előtt, a Fővárosi Bíróság rendkívüli moratóriumról
és rendkívüli vagyonfelügyelő kirendeléséről döntött. Másnap reggel 6
órakor sajtóközleményben jelentette be a Malév, hogy a kár
minimalizálása érdekében leállt a légitársaság. Limburger Lóránt
vezérigazgató azt mondta, a szolgáltató partnerek egyik napról a másikra
elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését.
Ez olyan mértékben
gyorsította fel a pénzkiáramlást, hogy tarthatatlanná vált a légitársaság helyzete.
A
Malév utolsó járata az MA745-ös Helsinki-Budapest útvonal volt, amelyet
egy Boeing 737-es teljesített. A közelkörzeti légiirányítástól a
landolás előtt a pilóta "az utolsó Malév járat" nevében megköszönte a
több évtizednyi közös munkát.
A flotta gerincét adó 18 darab
Boeing 737 Next Generation gépből 14-et, a "fekete sereget" még aznap
este Shannonba, a gépek tulajdonosának, a International Lease Finance
Corporation (ILFC) európai bázisára repülték. Budapestről a HA-LOB
lajstromú 737-7Q8-as szállt fel utolsóként február 17-én; ez a gép volt
2003-ban az első Next Generation Boeing, amely Budapestre érkezett. A
kisebb 737-eseket azóta megsemmisítették, a többit a lízingcég más
légitársaságoknak adta bérbe.
A Malév leállása előtt egy másik
típus, a Bombardier Q400 Dash 8-as is része volt a flottának, négy
szolgált belőlük. A repülők közül kettő február 10-én repült
Torp-Sandefjordba, egy akkor még Innsbruckban volt javításon. A leállás
előtt szolgálatban lévő flotta utolsó gépét, amely szintén egy Q400-as
volt, Leposa Attila és Leposa Edina - apa és lánya - repülte Torpba.
Mára
egyetlen Malév-festésű gép maradt a repülőtéren: a Malév Express
színeiben repülő CRJ200-as, amelyre folyamatosan próbál a felszámoló
Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Zrt. vevőt találni. Egy másik típus, a
hosszú távú járatokat teljesítő Boeing 767-200-as is az előtéren volt a
leállás után, de új tulajdonosa kiszereltette belőle az összes
értékesíthető műszert, majd hajtóművek, orrkúp és függőleges vezérsík
nélkül átvontatták az irányító torony mögötti füves területre.
Bár
Orbán Viktor miniszterelnök február 3-án azt mondta, nem lehetetlen az
újraindulás, azóta nem jött létre újabb nemzeti légitársaság, noha civil
kezdeményezések voltak erre. Sólyam Hungarian Airways néven indított
légitársaságot Vágó József két üzlettársával, Lucsik Jánossal és Hurtyák
Róberttel együtt. A tervekben szélestörzsű gépek is szerepeltek, a
légitársaság soha nem szállított utasokat. Budapestre érkezett egy
általuk bérelt Boeing 737-500-as 2013. augusztus 18-án a Sólyom
színeiben, de nem sokkal később a gép visszarepült Írországba és azóta
sem indult el a társaság egyetlen gépe sem.
A Nemzetgazdasági
Minisztérium korábbi közlése szerint a légitársaság a központi
költségvetés bevételeihez közvetlen és közvetett módon évi mintegy 70
milliárd forinttal járult hozzá. Döntő részben külföldről származó
árbevételei miatt az ország egyik legjelentősebb exportőre, a Budapest
Airport forgalmának 40 százalékát biztosította. A Malév közel 3 millió
utast szállított évente 23 ezer járatpáron és 45 városba repült
közvetlenül.
A Malév felszámolása 2014 december végével sem ért
véget, legutóbb június végéig hosszabbította meg a bíróság a felszámolás
határidejét. A felszámolási eljárás során az egykori alkalmazottaknak
idáig összesen bruttó 3,6 milliárd forintot fizettek ki, melynek
forrását a bérgarancia-alap, illetve a saját értékesítésekből és
követelésbehajtásokból befolyt bevétel képezte. A dolgozói követelések
kifizetettsége átlagban elérte az 50 százalékot.
Továbbra is
értékesítésre vár a HA-LNA lajstromjelű, Bombardier CRJ200ER típusú
repülőgép, a korábbi sajtóhírek szerint a 15 ezer órát repült gépért a
felszámoló 3,6 millió dollárt, azaz 817 millió forintot kért.
Forrás: MTI
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Így repülhet olcsóbban külföldre
Megszüntetik a Germanwings légitársaságot
Indul az Air China budapesti járata