
A kockázatfeltáró
nyilatkozat lehet a kulcs, vagy mert nincs, vagy, mert rossz - hívta fel
a figyelmet az ügyvéd a Ma reggelben. Bihari Krisztina azt is
hangsúlyozta, behajtó nem jöhet sem pénzért, sem autóért, mert ilyen
intézmény Magyarországon egyszerűen nem létezik.
A kockázatfeltáró nyilatkozat lehet az autóhitelesek egyik
kapaszkodója, vagy azért, mert nincs, vagy, mert formai, tartalmi okok
miatt támadható – mondta el a keddi Ma reggelben az ügyvéd. Ahhoz, hogy
egy kockázatfeltáró nyilatkozat a bíróság elé kerülhessen, három
feltételnek kell teljesülnie – hangsúlyozta Bihari Krisztina. Az első,
hogy a nyilatkozat írásba legyen foglalva, a második, hogy a szerződés a
forintkölcsönnél kedvezőbb, a törvény szerint 4,5 százalék körüli
kamatot tartalmazzon, ebben az esetben ugyanis a kockázatok a
devizaadóst terhelik, azaz az árfolyamváltozás terheit korlátok nélkül
neki kell viselni, ha az írásban megkötött kockázatfeltáró nyilatkozat
tartalmazza ezt – hívta fel a figyelmet a fontos részletekre a
szakember, aki ugyanakkor még nem találkozott ilyen kockázatfeltáró
nyilatkozattal.
Az ügyvéd emlékeztetett arra is, hogy hogy a
Kúria tavaly nyáron jogegységi döntést hozott az ügyben, ám a legfelsőbb
bírói fórum olyan (OTP-s) szerződéseket vizsgált, amelyek a
kockázatfeltáró nyilatkozatot írásban rögzítették, és bankban pénzügyi
szakemberek előtt ismertették, írták alá. A Kúria azonban – tette hozzá
az ügyvéd - valószínűleg nem találkozott még gépjármű-kereskedésekben
aláírt, nyomtatványszerű devizahitel-szerződésekkel, ezek ugyanis szinte
egyáltalán nem tárják fel a kockázatokat, vagy, ha igen, csak egy fél
mondat erejéig érintik az árfolyamváltozás lehetőségét, és annak terhét
az autósok vállára teszik.
A szakember ezért azt tanácsolja az
érintett, devizahitelt felvevő autósoknak, más választásuk nem lévén,
mindenképp forduljanak bírsághoz, ha ugyanis nincs ilyen kockázatfeltáró
nyilatkozat, vagy annak tartalma nem felel meg a követelményeknek,
akkor az adós nem viseli az árfolyamváltozást. Ez két dolgot jelent:
vagy a szerződéskötés idején alkalmazott árfolyamon kell elszámolni
vele, vagy egyáltalán nincs devizahitel-szerződése, azaz az abban
szereplő forintösszeg a kiindulás.
Arra a felvetésre, hogy
mindezek ellenére „behajtók” próbálják a hitellel terhelt autókat
lefoglalni, az ügyvéd hangsúlyozta: a behajtó intézménye Magyarországon
nem létezik, ezt a fogalmat a pénzügyi szektor kreálta, amikor a
lízingcégek szerződéseket kötöttek más gazdasági társaságokkal, és ezek
megbízottjai emberei kopogtatnak az adósoknál a pénzért vagy az autóért.
Az ügyvéd felidézte azt is: gépjárművek visszavételének a Szegedi
Ítélőtábla három héttel ezelőtti döntése értelmében egyetlen módja van, a
polgári per.
Ezek a „behajtók” ezért nem is zaklathatják az
embereket, nem kaphatnak meg banktitoknak minősülő adatokat, nem
tudhatnak lakcímet, telefon- és rendszámot, nem ismerhetik a hitel
részleteit sem, nem értesíthetik a szomszédokat, és nem léphetnek fel
fenyegetően, mert az önhatalmú birtokba vétel, akárcsak a banktitok
védelme, bűncselekmény is lehet. Az adós gépművét csak végrehajtó viheti
el, pénzt is csak ő vehet el, ehhez azonban egy végrehajtható okirat
kell, amelyet viszont csak egy adós által elbukott per eredményezhet,
ilyen papírral azonban a lízingcégek az esetek többségében ma nem
rendelkeznek – magyarázta Bihari Krisztina ügyvéd a Ma reggelben.
Forrás: http://www.hirado.hu
Kapcsolódó hírek:
Forintosítás - MNB: központi forintosítás is lehet a devizaalapú autóhiteleknél
Közel 200 ezer autóhitel-szerződést érint az elszámolás
Az autóhiteleseknél is hasonló a folyamat, mint a lakáshiteleseknél